Myter om elbilen: Hvad er fup og hvad er fakta?

I begyndelsen af november blev kampagnen Sæt strøm til din bildrøm lanceret. Kampagnens formål er at aflive de myter, der i dag findes om elbilen - og i stedet etablere et univers, hvor danskerne kan finde faktabaseret information.

Bag kampagnen står en alliance af organisationer, vidensinstitutioner, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt Transport- og Boligministeriet, der alle er gået sammen for at sætte strøm til den danske transportsektor og medvirke til et fossiltfrit samfund i 2050 - ved at få flere til at overveje en elbil.

En af de virksomheder, der sammen med Dansk Elbilsalliance fik ideen til kampagnen, er Clever, e-mobilitetsudbyder og leverandør af opladning til elbilerne.

”Vi gik begge med et ønske om at få gjort noget ved de myter, vi møder i dagligdagen, og deraf kom ideen til kampagnen,” siger kommunikationschef i Clever, Henrik Skyggebjerg.

De træ værste myter

Kampagnen sætter fokus på ni forskellige myter. Men ifølge Henrik Skyggebjerg er der især tre myter, der er vigtige at få aflivet.

En af dem er, at elbiler udleder og forurener lige så meget CO2 som benzin- og dieselbiler. Ifølge Henrik Skyggebjerg er myten opstået på baggrund af en skævvridende rapport fra udlandet.

”Rapporten spredte sig også til danske medier, og det satte gang i myten blandt danskerne. Elbilen er grøn, og nu skal den myte udryddes en gang for alle,” siger Henrik Skyggebjerg, som henviser til en analyse fra Klimarådet i Danmark.

Ifølge analysen af elbilen, er konklusionen, at elbilen kun udleder omkring halvt så meget CO2 som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil af tilsvarende størrelse udleder i løbet af en hel livscyklus fra produktion, daglig brug til skrotning

”Det er vigtigt, at myter som denne lægges i graven, så vi kan bruge vores energi på reelle og aktuelle udfordringer,” siger han.

En anden vigtig myte at aflive er, at elbiler ikke dækker danskernes daglige transportbehov.

Elbilen har tidligere været udfordret på rækkevidden, men sådan er det ikke mere, siger Henrik Skyggebjerg.

”I dag er rækkevidden steget markant, og elbilerne kan køre på den gode side af 400 kilometer, hvilket er markant mere end de fleste kører til dagligt. Derfor kan elbilen i dag dække langt de flestes behov” siger han.

Den tredje myte er især relevant for Clever, der arbejder med og investerer i infrastrukturen.

Og ifølge Clever er det altså ikke så svært og besværligt at finde opladningsmuligheder i dag, som myten foreskriver.

”Elbilen er mere populær i Norge end i Danmark på nuværende tidspunkt, og nordmændene har flest elbiler per indbygger. I Danmark har vi dog fire gange så mange opladningsmuligheder per elbil end nordmændene. Så på det punkt er vi rigtig godt med. Derudover viser det sig at 90 procent af elbilsejere oplader derhjemme. Det er derfor hjemme, det største behov finder sted. Men vi vil fortsat investere massivt i offentlige ladepunkter, så det bliver nemmere at oplade bilen, selv når man ikke har egen ladeboks hjemme,” siger Henrik Skyggebjerg.

Kampagnen peger ikke fingre

Henrik Skyggebjerg håber på, at kampagnen afliver myterne en gang for alle.

”Der er ikke nogen, der i ond vilje spreder misinformation, men myterne er ofte et udtryk for at man ikke har et sted at gå hen for at finde den rigtige information, man har brug for. I takt med elbilernes popularitet, er der netop opstået et stigende behov for retvisende information, så danskerne kan træffe valget om deres næste bil på et uvildigt og oplyst grundlag,” siger Henrik Skyggebjerg.

Udover formålet med at etablere et sted, hvor danskerne kan finde faktabaseret information om elbilen, er det samtidig meningen at vise, at elbilen sagtens kan fungere i danskernes hverdag.

”Det er vigtigt at understrege, at formålet med kampagnen ikke er at pege fingre eller belære. Derfor er kampagnen humoristisk og lægger op til, at folk skal dannes deres egen mening om elbilen og samtidig se, at det sagtens kan lade sig gøre at have en elbil i hverdagen. Derudover tror vi på, at myterne fordufter meget hurtigt, hvis folk selv prøver at køre i en elbil, så det lægger vi også op til,” siger Henrik Skyggebjerg.

Billeder: Sæt strøm til din bildrøm