Elbilen i bragende udvikling: Nu opfylder den flere behov

Elbilerne kommer. Faktisk har de været på markedet nogle år efterhånden, men i de kommende år vil vi tydeligt mærke en massiv udvikling af både elbiler og infrastruktur. Der vil ikke bare komme flere modeller på markedet, men også parametre som rækkevidde og opladningshastighed bliver forbedret, så elbilen også på funktionalitet stærkt konkurrerer med almindelige benzin- og diselbiler. Samtidig vil det blive endnu nemmere at oplade bilen hurtigt og effektivt, når du er på farten.

Men hvad er status? Hvad med det politiske ønske om en million elektrificerede biler på vejene i 2030? Og er vi overhovedet interesserede i elbilen? Vi tager her temperaturen på elbilerne.

Nye elbiler på vej

Vi kan se frem til 40 nye modeller på markedet. Sådan lyder udmeldingen fra markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen. Han har arbejdet i branchen i over 21 år, og har fingeren direkte på pulsen, når det handler om bilmarkedet.

”For tre år siden var der meget få alternativer til Tesla, men de kommende år vil der komme op mod 40 nye elbiler på markedet - som for eksempel den meget omtalte VW ID, Nissan Leaf og Hyundai Kona. Og det er en udvikling, der kun vil fortsætte,” siger Jan Lang og forklarer, at der i år vil blive solgt omkring 6000 elbiler mod en formodning på 20-25.000 næste år.

Ifølge Jan Lang vil der altså om tre år køre mellem 50 og 75.000 elbiler på de danske veje.

Forbedrede modeller

Men det er ikke kun udbuddet, der er under udvikling. Også funktionaliteten kommer i højsædet. Noget af det vi kigger på, når vi skal købe bil, er, om bilen passer til vores behov.

”Vi køber ikke en bil for sjov. Vi kan konstatere, at rækkevidde og opladningshastighed spiller en central rolle. På to-tre år er rækkevidden fordoblet. Vi kommer altså til at se elbiler, der har en rækkevidde på 500 kilometer og mere. Også opladningshastigheden er tredoblet på tre år. Der sker altså noget på de vigtigste parametre for elbilens udbredelse,” siger Jan Lang.

Elbilerne kommer også snart i alle segmenter – fra stationcar til firhjulstrækker.

”Forbrugeren har snart mange flere muligheder at vælge mellem, og det kommer vi til at mærke. Brugsvognsmarkedet er et spejl af nyvognsmarkedet, og vi har nu omkring 450 elbiler til salg på Bilbasen. Det antal vokser med 20-25 om måneden, hvor jeg forventer, vi har omkring 1000 elbiler til salg i midten af 2020.”

Jan Lang
Markedsanalytiker, Bilbasen

Usikkerhed om afgifter kan dræbe markedet

Men er der noget, der kan bremse udviklingen og salget af elbiler, er det afgiftsusikkerheden. I Danmark er biler så dyre, at afgiften spiller en væsentlig rolle. Lige nu er afgiften på en elbil 20 procent, mens den stiger til 40 procent næste år.

”At der endnu ikke er kommet en afklaring på afgiften betyder, at folk ikke kan forholde sig til, hvad elbilerne koster. Og når vi ikke er klar over prisen fremadrettet, så afstår vi fra at købe. Så det er helt fundamentalt, at der kommer en afklaring. Vi kan samtidig se det på antal søgninger på Bilbasen. Salget af elbiler vil boome indtil 1. januar, på grund af den lave afgift, hvorefter salget vil falde markant på grund af afgiftsstigningen. Alligevel vil vi, på grund af de nye modeller, se en stigning i salg af elbiler det kommende år,” siger Jan Lang, der dog ikke tror på, at politikernes ønske om en million elektrificerede biler på vejene i 2030 er realistisk.

”Omstillingen i bilbranchen er så massiv, så der vil være produktionsflaskehalse. Efterspørgslen efter elbiler er ikke kun stigende i Danmark, men i hele verden. Derfor vil det tage noget tid, før bilfabrikkerne er oppe i omdrejninger,” siger han.

Hvornår skal man købe elbil?

Jan Lang ville selv vælge elbilen, hvis han skulle købe ny bil, fordi den passer udpræget til hans families behov for en bil, der primært kører i bytrafik. Dog ville han vente et år, før han greb pungen og investerede i en elbil.

”Om et år ser vi et helt andet marked. Man skal generelt overveje, hvornår man køber en elbil. Køber man i dag, kan der forekomme stor leveringstid, og man ved derfor ikke, hvornår man kan få elbilen. Derudover har de kommende elbiler en markant forbedret rækkevidde og ladekapacitet. Det er svært at sige, hvornår man skal købe en elbil, men en tommelfingerregel er, at det skal man, når den passer til ens behov,” siger han.

Clever sikrer infrastrukturen

Der er ikke kun rivende udvikling på elbilsmarkedet. Også Clever, der er e-mobilitetsudbyder og leverer opladning til elbilerne, har fuldt fokus på at styrke og fremtidssikre infrastrukturen, så det også i fremtiden er nemt og vælge at køre elbil.

Ifølge Henrik Skyggebjerg, der er kommunikationschef i Clever, arbejdes der hårdt for at gøre infrastrukturen klar til fremtiden.

”Vi investerer store summer i infrastrukturen i de kommende år. Vi sidder og planlægger investeringer i tæt dialog med kunderne, bilmærkerne, markedet og politikerne, og på den baggrund analyserer vi nøje på lademuligheder og opladningshastigheder for hele landet,” siger han.

Allerede nu er der generelt planlagt investeringer for over 29 milliarder i udviklingen af elnettet – uanset hvad der sker med elbilerne. Det betyder, ifølge Henrik Skyggebjerg, at der også i fremtiden vil være kapacitet i elnettet til at håndtere de mange elbiler.

”Elnettet bliver mere end rustet til at håndtere elbilerne, hvis vi investerer langsigtet og klogt. Elselskaberne og netselskaberne har længe haft fokus på at forbedre og udvikle nettet, så det forbliver bundsolidt. Så vi er bestemt ikke bekymrede. Derudover er vi rigtig godt med på infrastrukturen også. Men vi skal selvfølgelig fortsat sikre rigeligt med lademuligheder hjemme, på arbejdspladsen og på farten,” siger han.

Clever har også et klart fokus på at udvikle og tilpasse opladningsmulighederne til forbrugeren. Der findes allerede lynopladere langs motorvejene i Danmark, men i den kommende tid vil der blive sat endnu flere op langs det nordiske motorvejsnet.

”Vi investerer massivt i lynopladningsstationer. Når folk er på farten, handler det om at komme hurtigt videre. Derfor er der brug for lynopladning ved motorvejene. En lynopladning vil kunne klares på mellem 15 og 30 minutter alt efter bilens kapacitet, og vi forventer, at der i udgangen af 2020 vil stå 48 lynopladnings-stationer klar ved motorvejene i Danmark, Sverige og Norge,” siger Henrik Skyggebjerg og forklarer, at otte af dem vil blive sat op i Danmark, hvor der allerede i dag befinder sig tre.

”Derhjemme har du ikke samme behov for lynopladning, så der har vi fokus på at installere de intelligente opladere, der skal kunne begynde og stoppe opladningen, når der er brug for det i forhold til belastningen, og når det er vedvarende energi i nettet. Samtidig skal de selvfølgelig have en opladningshastighed, der gør, at bilen er fuldt opladet næste morgen. Så det er vigtigt for os at se på opladning i forhold til forbrugerens behov og dagligdag,” siger Henrik Skyggebjerg og fortæller, at 90 procent af alle opladninger foregår hjemme.

Henrik Skyggebjerg
Kommunikationschef, Clever

Byerne er en udfordring

Men det er ikke alle, der har mulighed for at oplade elbilen derhjemme. Nogle af de udfordringer, Clever har, er opladning i byerne. Det kan nemlig være en udfordring af opstille ladestationer ved etageejendomme.

”Problemet handler både om, hvor de skal stå, og hvem der skal give lov. Hvis udfordringen skal løses, kræver det blandt andet, at kommunerne og lovgivningen sætter ordentlige rammer for udrulningen af opladning til danskerne i etageboliger. Men det kræver også, at boligforeningerne i større grad vil gå ind for det. Det er nyt for mange, så vi skal hjælpe hinanden. Det er en udfordring, der skal løses, og vi er bestemt optimistske,” siger Henrik Skyggebjerg og forklarer, at man allerede ser flere boligforeninger, der omfavner muligheden for opladning til elbiler.

En anden udfordring findes ved de allerede eksisterende ladeholdepladser. Fordi reglerne omkring parkering på ladepladserne er så forskellige og ikke bliver håndhævede, er der mange benzin- og diselbiler samt eldrevne biler, der ikke lader, som spærrer ladepladserne.

”Ladepladser skal bruges til opladning og ikke til langtidsparkering. Det er et problem, at pladserne er spærrede, og derfor er der brug for klare og harmoniserede parkeringsregler på tværs af kommunerne. For der er mange opladningsmuligheder i byerne, men hvad hjælper det, hvis de er spærrede af biler, der ikke har brug for opladning,” siger Henrik Skyggebjerg.

Clever håber også på, at der med den nye finanslov og klimahandlingsplan til foråret kommer ro på elbilsmarkedet.

”Hvis vi skal fortsætte udviklingen, skal politikerne sætte gode rammer op. For usikkerhed og høje elbilsafgifter slår markedet ned. Derudover lanceres der også snart en kampagne, der skal aflive nogle af de myter, der findes på området. Nogle tror, at elbilen ikke er så grøn, som den foregiver. Men faktum er, at den kun udleder halvt så meget CO2, som den mest effektive og moderne diselbil. De myter skal vi til livs, så vi ikke risikerer, at de holder nogen fra overhovedet at åbne døren til elbilen,” siger Henrik Skyggebjerg.

Stor interesse fra forbrugerne

Men hvad med forbrugeren? Er vi overhovedet interesseret i flere elbiler – og i at købe en selv? Både Jan Lang og Henrik Skyggebjerg oplever markant og stigende interesse for elbilen.

”Danskerne vil virkelig gerne elbilen og interessen stiger stødt for hver måned. Elbilen er altså kommet for at blive,” siger Henrik Skyggebjerg.

”Vi har flere tusinde søgninger på elbiler om måneden, hvilket er markante forbrugsforandringer, der kommer til syne. Selvom der er nogle udfordringer, er paratheden til at købe elbil stigende,” siger Jan Lang.