Elbilen er her – hvad med opladningen?

Det skal være lettere at køre elbil. Det er, hvad virksomheden Clever hver dag forsøger at bane vejen for. Henrik Skyggebjerg fra Clever forklarer her, hvordan det ser ud med elbilen i Danmark anno 2019.

For hver dag der går, bliver elbilen et mere almindeligt syn på vores vejene, parkeringsplads og i indkørsler. Det er godt for både klimaet og for din økonomi.

Elbilen udleder nemlig kun omkring halvdelen af den mængde CO2 som en gennemsnitlig bil, der kører på fossile brændstoffer udleder i løbet af hele sin livscyklus fra produktion, daglig brug og skrotning (kilde: Klimarådet 2018).

Desuden har FDM kigget på økonomien ved at køre elbil og konkluderer, at det er billigst at køre på el frem for benzin.

Rækkevidden per opladning stiger og prisen på batterier falder. Det bliver med andre ord stadig nemmere og mere attraktivt at køre på el, når du skal på arbejde, aflevere børnene, købe ind, på ferie eller bare vil køre tur uden støj og møg.

Opladningen derhjemme

Din egen ladeboks derhjemme er og bliver rygraden for opladningen af din elbil. Det er nemt, bekvemt og det giver god mening, fordi

  1. du vågner op til et fyldt batteri på bilen hver morgen
  2. bilen holder stille længst tid derhjemme
  3. bilen kan lade om natten – uden for spidsbelastningen af elnettet, hvor vi blandt andet laver aftensmad og ofte sætter vasketøj over
  4. det er billigere at installere en ladeboks hjemme end en offentlig ladestander, som du deler med andre
  5. Sikkerhedsstyrelsen fraråder, at du oplader bilen i en almindelig stikkontakt, da du risikerer at overbelaste boligens elinstallationer

På arbejdet

Ikke alle ejere af en elbil har mulighed for at installere en ladeboks derhjemme – fx fordi man bor i etageejendom uden egen parkeringsplads. Derfor vil også opladningen på arbejdspladsen komme til at blive et vigtigt og helt normalt tilbud til medarbejderne på linje med telefon, frokost og pension. På den måde kan bilen lade, mens du arbejder, og du kan så starte hjemturen på fyldt batteri, når du har fri.

Og på farten

Det er vigtigt at kunne lade bilen, når man er på vej fra A til B eller har et stop på vejen. I Danmark har vi ved udgangen af 2018 cirka fem gange flere ladepunkter per elbil i det offentlige ladenetværk end Norge har. På den måde er vores danske infrastruktur til elbilerne godt med, men den skal fortsat udvikles og udbygges, så der altid er nem adgang til at lade sin bil, uanset hvor man befinder sig og i takt med, at der kommer mange flere elbiler.

Vi ser desuden også, at flere virksomheder nu bygger flere såkaldte ultra-hurtigladestandere, der kan oplade en typisk elbil på cirka 20 minutter – opladningstiden afhænger dog af hvor hurtigt den enkelte elbil kan oplade. Ultra-hurtigladestationerne vil ligge ved motorvejene og tæt på restauranter og indkøb, så tiden kan bruges på en meningsfuld måde, mens bilen lader.

På den måde vil vi altså se, at fremtiden for elbilen og opladningen vil bestå primært af opladning derhjemme eller på arbejde, hvor bilen holder stille længe og så af den ultra-hurtige opladning, mens du er på farten.